Η σημασία της Αθλητικής Ψυχολογίας

Η σημασία της Αθλητικής Ψυχολογίας

Γράφει ο Στέφανος Μαντζαρίδης, δημοσιογράφος

Η Αθλητική Ψυχολογία έχει περάσει για καλά την πόρτα των αποδυτηρίων των επαγγελματικών ποδοσφαιρικών ομάδων, ενώ όλο και πιο συχνά πια ακαδημίες ποδοσφαίρου συνεργάζονται με επαγγελματίες αθλητικούς ψυχολόγους για την καλύτερη προετοιμασία των μικρών ποδοσφαιριστών τους. Ποια όμως είναι τα στοιχεία εκείνα που μπορεί να προσδώσει σε κάποιον ποδοσφαιριστή και ειδικά στους νεαρότερους που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χορτάρι;

Η Αθλητική Ψυχολογία ως κύριο στόχο έχει την καλλιέργεια της πνευματικής και ψυχολογικής διάστασης των αθλητών, με παράλληλη ενδυνάμωση της γνωστικής και πνευματικής τους ετοιμότητας, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν όσο το δυνατόν καλύτερα οι ικανότητές και το ταλέντο τους.

Ταυτόχρονα, ως έμμεση θεραπευτική διαδικασία, δίνει τη δυνατότητα στους αθλητές να γνωρίσουν περισσότερα στοιχεία για την προσωπικότητά τους, τον προσωπικό τρόπο αντιμετώπισης των καταστάσεων, βελτιώνοντας με τον τρόπο αυτόν τόσο την καθημερινή όσο και την αγωνιστική τους συμπεριφορά.

Βοηθά τους αθλητές στην κατανόηση του τρόπου της πνευματικής τους λειτουργίας, ώστε να αναζητήσουν την ιδανική τους απόδοση ανάλογη των δυνατοτήτων τους. Ενισχύει τους αθλητές και βοηθά στην αντιμετώπιση καταστάσεων στην καθημερινή τους ζωή, το σχολείο, τη σχέση με τους συνομηλίκους τους και τις οικογένειές τους. Εστιάζει στην αναζήτηση της μεθόδου μέσω της οποίας θα αναδειχθεί και θα αξιοποιηθεί το δυναμικό του κάθε αθλητή. Μελετά τη δυναμική των ομάδων και την αλληλεπίδραση των μελών μεταξύ τους επεμβαίνοντας έτσι με θετικό τρόπο στις ανθρώπινες σχέσεις των μελών της ομάδας και βοηθώντας στην επίλυση των όποιων προβλημάτων μπορούν να προκύψουν πριν αυτά πάρουν έκταση.

Συνήθη θέματα που απασχολούν τους αθλητές και τίθενται σε διαδικασία διαχείρισης αφορούν:

  • Στην απόδοση στον αγώνα
  • Στην ανάπτυξη και διατήρηση των κινήτρων
  • Στην ανάπτυξης αυτοσυνειδητότητας
  • Στη δέσμευση των αθλητών
  • Στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης/ εμπιστοσύνης στον εαυτό
  • Στη συγκέντρωση
  • Στον έλεγχο των συναισθημάτων
  • Στη διαχείριση της σχέσης με τους προπονητές/γονείς/παράγοντες
  • Στην αυτοματοποίηση δεξιοτήτων
  • Στην εστίαση της προσοχής / διαχείριση διασπαστικών στοιχείων
  • Στην τοποθέτηση στόχων
  • Στη διαχείριση στρεσογόνων καταστάσεων
  • Στην ανάπτυξη αποφασιστικότητας/αγωνιστικότητας
  • Στην απελευθέρωση ενέργειας
  • Στην πνευματική ανθεκτικότητα
  • Στη διαχείριση τραυματισμών
  • Στη διαχείριση επιτυχίας και αποτυχίας
  • Στην ανάπτυξη συνοχής στην ομάδα των αθλητών
  • Στην εκπαίδευση στην επίλυση συγκρούσεων
  • Στην αποδοχή του ρόλου στο σύνολο
Please follow and like us: