Γράφει ο Νίκος Βλάχος*
O Νίκος Βλάχος, M.A. Sports Science, Athletes Performance Specialist, Functional Trainer Specialist, Athletic Trainer, Sport Rehab & Therapy Trainer, έχοντας μια μακρόχρονη και εξόχως σημαντική πορεία στο χώρο του αθλητισμού, στο νέο του επιστημονικό άρθρο αναφέρεται στην πρόοδο ων αλμάτων και την προσγείωση.
Αναλυτικά:
“Το άλμα για τους αθλητές είναι προφανώς μια πολύ απαραίτητη δεξιότητα που πρέπει να εξασκηθεί. Από τη δύναμη και την προετοιμασία της προοπτικής, το τμήμα προσγείωσης του άλματος είναι πολύ πιο σημαντικό. Ως προπονητής δύναμης και προετοιμασίας, η δουλειά μας είναι να προετοιμάσουμε τους αθλητές μας για τις απαιτήσεις του αθλήματός τους, σε αυτή την περίπτωση, προετοιμάζοντας τους να είναι σε θέση να απορροφήσουν και να μετριάσουν τις δυνάμεις που παράγονται ως υποπροϊόν του άλματος.
Να έχετε κατά νου ότι το κλειδί είναι να εισάγουμε άλματα και προσγειώσεις σε ένα υποτυπώδες επίπεδο και να προκαλέσουμε προοδευτικά τον αθλητή, καθώς τα άλματα αυξάνουν τη δυσκολία.
Πριν αυξήσω την πολυπλοκότητα του άλματος ψάχνω να δω αν ο αθλητής έχει κατακτήσει την προαπαιτούμενη αλτικότητα και μπορεί με ασφάλεια να προχωρήσει προς τα εμπρός. Οι ιδιαιτερότητες που ψάχνω σε μια προσγείωση είναι ότι ο αθλητής μπορεί να ελέγξει το σωματικό τους βάρος και να απορροφήσει τη δύναμη από την πτώση. Παρακολουθώ για να βεβαιωθώ ότι τα γόνατα εντοπίζουν τα πόδια του κέντρου, ο αθλητής προσγειώνεται μαλακά, και διατηρούν μια αθλητική θέση κατά την προσγείωση που θα τους προετοιμάσει για πολλαπλά άλματα στο μέλλον.
Σε αυτό το στάδιο της ανάπτυξης, το ύψος του εμποδίου είναι λιγότερο σημαντικό για μένα. Δεν ζητώ από τους αθλητές μου να καθαρίσουν ένα ορισμένο ύψος, αλλά να έχουν οπτική ανάδραση σχετικά με το πού θέλω να προσγειωθούν.
Καθώς ο αθλητής προοδεύει μέσα από την ανάπτυξή του θα αρχίσει να «αλλοιώνει» το ύψος των εμποδίων. Προσωπικά προτιμώ τα χαμηλότερα εμπόδια για να ξεκινήσω τη διαδικασία διδασκαλίας.
Με χαμηλότερο ύψος εμποδίων, βρίσκω ευκολότερο για τον αθλητή να επικεντρωθεί στην προσγείωση. Είναι πάντα ευκολότερο να προσθέσετε διακύμανση ύψους στο μέλλον αντί να προσπαθήσετε να ανακτήσετε από την εκπόνηση για άσκησης πολύ νωρίς ότι ο αθλητής δεν είναι έτοιμος.
Σε οποιοδήποτε στάδιο αυτών των προβολών, εσείς ως προπονητής, μπορείτε να επιβραδύνετε την κίνηση και να την σπάσετε σε κομμάτια. Ο καλύτερος τρόπος για να απλοποιήσουν αυτά τα άλματα είναι να σπάσει κάθε μέρος της κίνησης προσθέτοντας παύσεις.
Μπορείτε να επιβραδύνετε τη διαδικασία με οποιαδήποτε παραλλαγή αυτών των πηδημάτων για να βεβαιωθείτε ότι οι αθλητές σας επικεντρώνονται στο πού πρέπει να βελτιωθούν.
Θυμηθείτε να διατηρήσετε τον όγκο των αλμάτων στα προγράμματα προπόνησής σας στην ελαφρύτερη πλευρά, ειδικά όταν παρουσιάζονται νέα άλματα στους αθλητές σας. Ξεκινάω με 2 έως 3 σετ σύνολα από 4 έως 6 άλματα και προχωρώ
Στις περισσότερες περιπτώσεις θα κρατήσω σταθερά τα σετ και τις επαναλήψεις αλλά θα αυξήσω την δυσκολία.
Αλλά εάν ο αθλητής είναι προχωρημένος και χρειάζεται ένα παραπάνω ερέθισμα τότε θα αυξήσω και τα σετ/ επαναλήψεις.
*O Νίκος Βλάχος είναι M.A. Sports Science, Athletes Performance Specialist, Functional Trainer Specialist, Athletic Trainer, Sport Rehab & Therapy Trainer γυμναστής και σύμβουλος αποκατάστασης
http://medical-fitness.gr/profil/
Επιμέλεια άρθρου: Δώρα Ιωακειμίδου