Με αφορμή ένα άρθρο του αθλητικού ψυχολόγου, κ. Αχιλλέα Υφαντίδη, ο οποίος εύλογα αναρωτήθηκε μεταξύ άλλων τα εξής:
“Ρωτάμε για την πρόοδο των παιδιών μας όλους τους δασκάλους και όλους τους καθηγητές εκτός από τους Γυμναστές. Γιατί; Τόσο ανούσια είναι η Γυμναστική και την απαξιώνουμε;”
ένιωσα την ανάγκη να εκφράσω τις δικές μου απόψεις, στο έγκριτο acadimies.gr:
Ως γυμναστής, καθημερινά βιώνω τις προκλήσεις και την ευθύνη που αναλαμβάνω στην εκπαίδευση των παιδιών στον τομέα της σωματικής δραστηριότητας και της αθλητικής καλλιέργειας. Αν και η γυμναστική αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα μαθήματα για την ανάπτυξή τους, δυστυχώς συχνά παραγνωρίζεται από γονείς και εκπαιδευτικούς.
Εν μέσω αυτής της υποεκτίμησης, πολλοί γονείς επιλέγουν να ρωτούν για την πρόοδο των παιδιών τους μόνο τους δασκάλους και καθηγητές των… συμβατικών μαθημάτων, αφήνοντας τους γυμναστές εκτός συζήτησης.
Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό και ποια είναι η πραγματική σημασία του μαθήματος γυμναστικής για την ανάπτυξη των παιδιών;
Γυμναστές: Ειδικοί και Καταρτισμένοι Εκπαιδευτικοί
Η δουλειά μας, ως γυμναστών, δεν περιορίζεται απλώς στην οργάνωση της σωματικής άσκησης. Είμαστε εκπαιδευτικοί με εξειδικευμένες γνώσεις και εκπαιδευτικά πτυχία που μας επιτρέπουν να ενσωματώσουμε τη φυσική αγωγή στη συνολική ανάπτυξη των παιδιών. Εκτός από την εκμάθηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων, εργαζόμαστε για την πρόληψη τραυματισμών, την ενίσχυση της φυσικής κατάστασης, αλλά και την ψυχική ισορροπία των μαθητών. Είναι καθήκον μας να προσφέρουμε στα παιδιά τα εργαλεία για να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να μάθουν να συνεργάζονται, να ενισχύσουν την κοινωνικότητά τους και να μάθουν να ξεπερνούν τις δυσκολίες.
Η μύηση στον αθλητισμό από μικρή ηλικία
Η γυμναστική από το Δημοτικό μέχρι το Γυμνάσιο δεν είναι απλώς «άσκηση»· είναι το πρώτο βήμα για να αγαπήσουν τα παιδιά τον αθλητισμό και να κατανοήσουν τις βασικές αξίες του. Όταν τα παιδιά ξεκινούν από μικρά να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που συνδυάζουν κίνηση και συνεργασία, χτίζουν τις θεμελιώδεις βάσεις για τη σωματική τους ανάπτυξη και τη διαχείριση συναισθημάτων. Η σωστή μύηση στην αθλητική εκπαίδευση τους βοηθά να αναπτύξουν κινητικές δεξιότητες που τους είναι χρήσιμες και εκτός του γυμναστηρίου, όπως στη ζωή τους γενικότερα.
Διασύνδεση σωματικής και ψυχικής ανάπτυξης
Η τακτική σωματική δραστηριότητα δεν είναι απλώς θέμα φυσικής υγείας, αλλά και ψυχικής ισορροπίας. Στην καθημερινότητά μας, βλέπουμε ότι τα παιδιά που συμμετέχουν ενεργά σε μαθήματα γυμναστικής εμφανίζουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, μειωμένο άγχος και καλύτερη συγκέντρωση.
Η γυμναστική βοηθά να αναπτύξουν τη συναισθηματική ανθεκτικότητα και την ικανότητα να διαχειρίζονται την απογοήτευση ή την επιτυχία. Αντί λοιπόν να θεωρούμε τη γυμναστική ως «υποχρεωτικό» μάθημα χωρίς αξία για το μέλλον ή ένα μάθημα «ανάπαυσης» και χάσιμο χρόνου, ας αναγνωρίσουμε τη σημασία του στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της ψυχικής υγείας των παιδιών.
Εργαλείο για κοινωνική ανάπτυξη και συνεργασία
Η γυμναστική αποτελεί επίσης ένα από τα καλύτερα «εργαλεία» για την ανάπτυξη της ομαδικότητας. Στις αθλητικές δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να επικοινωνούν, να υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον και να σέβονται τη διαφορετικότητα. Αυτές οι δεξιότητες είναι κρίσιμες για την κοινωνικοποίησή τους και για τη μετέπειτα προσαρμογή τους στην κοινωνία. Ένας γυμναστής μπορεί να καταλάβει και να καθοδηγήσει αυτά τα παιδιά μέσα από τα παιχνίδια και τις δραστηριότητες, προσφέροντας τους την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους.
Η σπουδαιότητα της συνεργασίας με τους γονείς
Αυτό που με ανησυχεί ως γυμναστής είναι η συχνή αδιαφορία των γονέων για το μάθημα της γυμναστικής και, πιο συγκεκριμένα, για την πρόοδο των παιδιών τους στο αθλητικό κομμάτι. Οι γονείς συχνά επικεντρώνονται στα μαθήματα που σχετίζονται με την ακαδημαϊκή πρόοδο των παιδιών, αλλά αγνοούν τη συμβολή της γυμναστικής στην προσωπική και σωματική τους ανάπτυξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες που παρέχουμε για την αθλητική καθοδήγηση και τη σωστή κατεύθυνση του παιδιού σε πιθανές μελλοντικές αθλητικές επιδιώξεις.
Ως γυμναστής, πάντα παρακινώ τους γονείς να επικοινωνούν μαζί μου και να ρωτούν για την πρόοδο των παιδιών τους στον τομέα της σωματικής δραστηριότητας. Μέσω αυτής της συνεργασίας, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας δεν θα χάσουν πολύτιμες ευκαιρίες για να αναπτύξουν τα ταλέντα τους ή να επιλέξουν το σωστό άθλημα που να ταιριάζει στις ικανότητές τους.
Η αναγνώριση του γυμναστή
Η γυμναστική συχνά αντιμετωπίζεται ως ένα μάθημα που δεν απαιτεί την ίδια σοβαρότητα με τα υπόλοιπα μαθήματα, κάτι που αποτυπώνεται στην ελλιπή αναγνώριση των γυμναστών. Ωστόσο, το έργο μας είναι εξίσου σημαντικό με αυτό των δασκάλων των άλλων μαθημάτων. Ως γυμναστές, δεν είμαστε μόνο εκεί για να οργανώσουμε παιχνίδια, αλλά για να υποστηρίξουμε τη σωματική και ψυχική ανάπτυξη των παιδιών, να τα διδάξουμε τη συνεργασία, τον αθλητισμό και τις αξίες που θα τα βοηθήσουν στη ζωή τους.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία του μαθήματος της γυμναστικής και του ρόλου του γυμναστή, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας αναπτύσσονται ολοκληρωμένα, σωματικά και ψυχικά.
Και ας μην παραβλέψουμε ότι δεν μετέχουν όλα τα παιδιά σε συγκροτημένες Αθλητικές Ακαδημίες.
Το μάθημα της γυμναστικής δεν είναι «ένα μάθημα ανάπαυσης», αλλά ένας πολύτιμος τομέας της εκπαίδευσης που προάγει την υγεία, την προσωπικότητα και τη συνεργασία.
Ως γυμναστής, προτρέπω όλους τους γονείς να ασχολούνται ενεργά με τη γυμναστική, να επικοινωνούν μαζί μας και να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους στον αθλητισμό. Ετσι θα προσφέρουμε στους μαθητές μας ακόμη καλύτερες προοπτικές για το μέλλον τους, αλλά και την καλή τους υγεία!
Με εκτίμηση,
ένα καθηγητής φυσικής αγωγής σε Δημόσιο Σχολείο
Η βασική φωτογραφία είναι από 101ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Επιμέλεια: Δώρα Ιωακειμίδου